понеділок, 25 січня 2016 р.

25.01.2016 р.
Історія України 10 клас
Конспект уроку для дистанційного опрацювання!!!
Тема: Культура і духовне життя в Україні в 1917-1921 рр.
         Нові тенденції та чинники розвитку культури в 1917-1921 рр.
Мета: охарактеризувати загальні умови і стан розвитку української культури в 1917—1920 рр., показати, що, незважаючи на втрати, які понесла українська культурна спадщина під час революції і визвольної війни, державна підтримка митців та вчених зумовила швидкий розвиток культури, а нестримний потяг людей до кращих зразків загальнолюдської культури був характерною ознакою того часу; формувати інтерес до культурних надбань українського народу; виховувати в учнів високі моральні якості на кращих зразках національної культури.
Тип уроку: урок нових знань.
Обладнання: методичний посібник, підручник, конспект уроку, слайд-шоу «Культура і духовне життя в Україні в 1917-1921 рр..»
Структура уроку
       I.            Організаційний момент.
    II.            Вивчення нового матеріалу.
1. Загальні умови культурного будівництва.
Додаткова інформація..
Національно-визвольні змагання значною мірою вплинули на культурне життя українського суспільства. Незважаючи на буремність політичних подій, інтерес до культурного життя не тільки не згасав, а навпаки ще більше зріс.
Визначальними у розвитку культури періоду української революції та відродження української державності стали соціально-економічні та політичні чинники. Складні і неоднозначні процеси, пов’язані з поваленням царизму, більшовицьким переворотом, розгортанням українських визвольних змагань справили значний вплив на культуру. Бурхливі події життя відбивались на світогляді митців, віддзеркалювались у неочікуваних формах та витворах мистецтва. Треба зауважувати також, що ці зрушення здійснювалися і під впливом наростаючої соціально-економічної кризи, що охопила усі верстви та прошарки населення. Разом з тим, відбулось відродження всіх форм національно-культурного життя в Україні. Вперше в її історії виникли умови, коли розвитком української культури почали опікуватись на державному рівні.
Кожен з революційних урядів, прагнучи до зміцнення своєї влади, намагався спиратися на культурні надбання народу, вважав за доцільне не тільки привернути на свій бік інтелігенцію, як основного носія і творця культурних і духовних цінностей, а й перетворити її на виразника відповідних політичних ідей і інтересів. Особливо яскраво це проявлялося в діяльності більшовицького режиму.
Робота з документом.
Із закону Центральної Ради « Про державну мову» (березень 1918 р.)
Центральна Рада ухвалила:
Всякого роду написи, вивіски тощо на торговельно-промислових, банкових та подібних закладах і конторах, повинно писатися державною українською мовою, окрім інших мов...при тим написи українською мовою мають бути на основній части всього напису, на чільнім місті.
Ця постанова має силу і до всякого роду виробів… виготовлених на території Республіки, які мають етикетки, написи.
По всіх торгово-промислових банкових і т.п. закладах, конторах... мовою в діловодстві має бути державна українська.
Запитання: Коли і за яких обставин з’явився документ? Про які «інші мови йдеться в документі?Як ставилася Центральна Рада до мов національних меншин? Чому? Про що свідчить видання цього закону? Якими були наслідки такої політики?

Разом з тим, запекла класова і національно-визвольна боротьба політизувала свідомість, розколювала суспільство на ворожі табори, спотворювала світогляд людей. У суспільстві панували нетерпимість, озлоблення, неповага до людського життя. Інтелектуальна діяльність втрачала престиж, інтелігенція – джерела існування. Втрати освічених людей в 1917 - 1921 рр. були великими. Тисячі інтелектуалів, діячів культури емігрували за кордон. Інтелігенція поповнювалася за рахунок інших соціальних верств населення. В таких умовах культурний процес в Україні набував своєрідні, властиві тільки цій епосі форми.
Суттєвий вплив на культурне життя українського суспільства справляли соціальні чинники, віддзеркалені змінами соціальної структури суспільства. Зміни політичної влади за цей час відбувалися з калейдоскопічною швидкістю. Кожна з них спиралася на соціально і національно близькі їй верстви та прошарки населення, намагаючись підтримати їх економічно і політично, відповідно втягуючи їх у політичний та культурний розвиток. А нова соціальна структура суспільства, яку штучно народжував більшовизм, майже повністю змінила соціально-культурне замовлення і соціальний склад самих творців культури.
Не менш важливими були національні чинники розвитку культури. Визвольні змагання з одного боку призупинили процес імперського диктату і підпорядкування у сфері культурного життя, з іншого – викликали духовне піднесення українського народу. Період боротьби за відродження та збереження української державності позначився сплеском розвитку української культури, що став невід’ємною складовою українського державотворення.
Робота над слайд-шоу.
















Запитання:
- назвіть позитивні та негативні чинники, що впливали на розвиток культури в 1917-1921 рр?
 III.            Закріплення нових знань.
1. Які були особливості розвитку культури в цей період?
2. Проілюструйте кожен з чинників, що впливали на розвиток культури, конкретними фактами.
3. Які періоди і чому ми можемо виділити в розвитку національної освіти у 1917-1921 рр.?
4. Яку роль в цих процесах відігравали громадські освітні організації, чому?
5. Які факти характеризують розвиток середньої та вищої освіти?
IV.            Підсумок уроку.
Аналіз роботи на уроці та виставлення оцінок.
   V.            Домашнє завдання: опрацювати §25 (Підручник за 10 клас » Історія України

Автор: Кульчицький, Лебедєва), § 37 (Новітня історія України. Частина перша. 1914 -1939. Підручник для 10 класу Турченко Ф.Г.)скласти короткий конспект,  створити презентацію або написати повідомлення на тему «Культурні здобутки 1917-1921 рр»***

Немає коментарів:

Дописати коментар