Всесвітня історія 8 клас
Конспект уроку для дистанційного опрацювання!!!
Тема: Польська держава і Московське царство.
Польська держава.
Фільварково-панщинна система.
Мета: розглянути та проаналізувати внутрішньо- та
зовнішньополітичне становище Польщі; закріпити знання по наслідкам
Берестейської та Люблінської уній, проаналізувати вплив Реформації на хід подій
в Польщі; розвивати учнів вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки,
висловлювати та аргументувати власну точку зору; сприяти появі інтересу до
вивчення історії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: методичний посібник, підручник, конспект уроку.
Основні
поняття: магнати,
шляхта, фільварок, сейм, Люблінська унія, Берестейська унія, уніатська церква.
Структура уроку
I.
Організаційний
момент.
Оголошення теми та мети уроку.
II.
Актуалізація
опорних знань.
Співвіднесіть прізвища та факти біографій історичних
діячів
1) Мігель Сервантес
|
А) Його картини буквально
випромінюють життєву силу. Був прекрасним колористом і вмів напрочуд точно
передавати всі відтінки кольору. Одна з
його картин «Автопортрет з дружиною»
|
2) Вільям Шекспір
|
Б) Народився в провінційному
містечку Стренфорд- на - Ейвоні в сім’ї збіднілого торговця. Став актором і драматургом театру «Глобус»
|
3) Джованні Лоренцо Берніні
|
В) Він першим зобразив світ
неприкрашеним, начебто зупинивши на своїх картинах мить реально життя. Відома його картина «Вечеря в Еммаусі».
|
4) Мікеланджело да Караваджо
|
Г) Видатний представник мистецтва
бароко був архітектором і скульптором. Найяскравіший його твір – ансамбль
перед собором Святого Петра у Ватикані.
|
5) Пітер Пауел Рубенс
|
Д) Був представником голландської
школи. Художник залишив понад 60 автопортретів. Найвідоміша картина
«Повернення блудного сина»
|
6) Рембрандт ван Рейн
|
Е)Роман «Премудрий ідальго Дон
Кіхот Ламанчський» одразу приніс автору загальне визнання.
|
Бесіда за запитаннями:
1.
Що вам відомо з
курсу історії України про соціально-економічне та політичне становище Польщі в
16-17 ст.?
2.
Які землі входили
до складу Польської держави в цей період? Покажіть їх на карті.
III.
Вивчення нового
матеріалу.
План.
1. Вступне
слово вчителя.
- збільшення територій Польщі та Московського царства за
рахунок сусідніх земель;
- шляхи становлення державної влади двох країн;
- кріпацтво – найгірший прояв феодальної системи;
- території привабливі для обох держав.
2.
Люблінська унія.
Розповідь
вчителя супроводжується активною бесідою за запитаннями:
На початку XVI ст. Велике князівство Литовське постало перед загрозою занепаду (причини: поразка у війні з Москвою, загроза з боку української знаті, небезпека збоку татар на південних кордонах). Наслідком цього стало підписання Люблінської унії між Литвою і Польщею. У січні-серпні 1569 р. у Любліні був скликаний сейм, на який винесено проект повного приєднання литовських земель до Польщі. Сейм затягнувся на кілька місяців, бо були противники унії. Але врешті унія була укладена. За нею Литва зберігала право на власний герб, печатку, законодавство, міністрів, військо, фінанси й адміністрацію; спільними ставали король, сейм і сенат, зовнішня політика, право землеволодіння. Отже, за Люблінським трактатом Польща і Литва утворили нову державу – Річ Посполиту.
Люблінська унія була підписана без участі литовських послів. Внаслідок її підписання Польщі вдалося захопити від Литви Волинь, Підляшшя і Київщину, а за Литвою залишились Берестейська земля і Пінський повіт.
Негативним наслідком Люблінської унії стало повне панування Речі Посполитої на українських землях, яке тривало до кінця XVIII ст., утвердження необмеженої влади польських магнатів, посилення соціального, національного і релігійного гніту українського населення, втрата можливостей творити самостійну державу.
Разом з тим, в сучасній історіографії висловлюється думка і про позитивні наслідки Люблінської унії: об’єднання всіх українських земель заходу і сходу, українське суспільство було повернуте до більш цивілізованого Заходу (до Європи), вона на певний час рятувала українські землі від Москви і Туреччини. Врешті, Люблінська унія привела до посилення протесту українського народу проти гнобителів, до національно-визвольної боротьби в кінці XVI-XVII ст.
1. Коли і між ким була укладена Кревська унія?
2. Чи призвела вона до об’єднання Польщі і Литви?
3. Що стало причиною до укладення Люблінської унії?
4. Коли це сталося і який наслідок?
Відповіді на
вищенаведені запитання стисло записати в зошит.
Робота з
історичним джерелом на ст. 96.
3. Економічний
розвиток у 16 ст.
Розповідь
вчителя.
- вплив «революції цін» в 16 ст. на розвиток Речі
Посполитої;
- створення фільваркової системи;
- повторне покріпачення селянства;
- гальмування розвитку ремісництва в польських містах.
Робота з
новими поняттями.
Магнати - великі феодали, родовита і багата знать.
Шляхта – середні та дрібні феодали в країнах Центральної Європи,
насамперед у Р.Посполитій.
Фільварок – велике феодальне господарство, що виготовляє продукцію
для продажу.
Унія – союз, об’єднання кількох держав або церков.
4. Державний
устрій Речі Посполитої в 16 ст.
Самостійна
робота з підручником на ст. 96-97.
Записати в зошит схему «Державне управління Речі Посполитої».
Робота з
новими поняттями.
Сейм – станово-представницький орган Речі Посполитої.
Станово-представницька
монархія — форма правління, за якої одноосібна, відносно сильна
влада монарха обмежена владою станово-представницького органу.
Сеймики – зібрання шляхти.
«Шляхетська
республіка» - обмеження прав короля, шляхта користувалася практично
необмеженою свободою.
4.
Реформація і Контрреформація в Речі Посполитій.
«Профанація
костьолів» - загарбання церковної землі та майна.
1596 р. – церковний собор у Бресті. Православ’я в Речі
Посполитій було ліквідовано, виникла греко-католицька церква, яка визнавала
владу Папи Римського.
Боротьба з православ’ям
та протистояння з мусульманськими країнами призвели до поразки
Реформації в Речі Посполитій.
Уніатська
церква - християнська церква, що утворилася в 16—17 ст. на
зх.-укр. і зх.-білорус. землях в результаті укладення між католицькою церквою і
частиною місцевого православного духівництва Брестської унії 1596.
Запитання.
1. Чому шляхтичі підтримували різні течії протестантизму
на початку Реформації?
2. Що означає термін «профанація костьолів»?
3. З якою метою в РП проводилась Контрреформація?
4. Коли було прийнято Берестейську унію? Результат?
5. Зовнішня
політика Речі Посполитої.
Самостійна
робота з підручником на ст. 98-99.
6. Річ
Посполита в першій половині 17 ст.
Самостійна
робота з підручником на ст. 99-100
IV.
Закріплення нових
знань.
Запитання.
1. Охарактеризуйте основні напрямки зовнішньої політики
Польщі в 16 ст.
2. Що вплинуло на зміну ситуації в Речі Посполитій у
першій половині 17 ст.?
V.
Підсумок уроку.
VI.
Домашнє завдання:
опрацювати §14, запитання ст. 100, ВЗ: підготувати повідомлення про Івана
Грозного*
Немає коментарів:
Дописати коментар