понеділок, 1 лютого 2016 р.

01.02.2016 р.
Правознавство 10 клас
Конспект уроку для дистанційного опрацювання!!!
Тема: ВРУ. Президент України. КабМін. Центральні та місцеві органи виконавчої влади. Місцеве самоврядування в Україні.
Мета: розглянути структуру органів виконавчої та законодавчої влади в Україні, їх місце та роль в здійсненні правової держави; формувати правильне правове розуміння місця органів виконавчої та законодавчої влади та розвивати пам’ять та повагу до чинного законодавства України.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: методичний посібник, підручник, КУ, конспект уроку.
Структура уроку
       I.            Організаційний момент.
    II.            Актуалізація опорних знань.
1.      Дайте визначення поняттям референдум та вибори?
2.      Яким чином класифікують виборчу систему в Україні?
3.      Які є види державної влади в Україні? Дайте їм х-ку.
 III.            Вивчення нового матеріалу.
План
1.      Законодавча влада в Україні. ВРУ.
2.      Президент України.
3.      КабМін.
4.      Центральні та місцеві органи виконавчої влади.Місцеве самоврядування.
1.     Законодавча влада. ВРУ.
Законодавча влада – це делегована народом своїм представникам у парламенті влада видавати закони, тобто нормативні-акти, які мають вищу юридичну силу.
Ф-ції законодавчої влади:
®    Фінансова – реалізується у праві щорічно затверджувати бюджет і приймати фінансові закони.
®    Контрольна – контроль, який здійснюється законодавчим органом за роботою уряду, інших органів і посадових осіб виконавчої влади
®    Законодавча.
Стаття 75 КУ визначає, що ВРУ є єдиним органом законодавчої влади в Україні.
Конституційний склад ВРУ – 450 народних депутатів України, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування стоком на 4 роки. Вибори можуть буми черговими та позачерговими.
Відповідно до ч.1 ст. 77 КУ чергові вибори до ВРУ повинні відбуватися в останню неділю березня четвертого року повноважень її складу.
Позачергові – у разі дострокового припинення її повноважень: - якщо протягом 30днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися; - якщо Президент розпускає ВРУ.
ВРУ працює сесійно. Сесії можуть бути черговими та позачерговими.
Усі рішення приймаються на пленарних засіданнях (загальних зборах депутатів) шляхом голосування. Голосування може буми відкритим нефіксованим і фіксованим (електронні картки). Засідання проводяться відкрито. Рішення або закон вважається прийнятим якщо за його проголосувало не менше 226 депутатів.
Апарат ВРУ
Ø  Голова ВРУ;
Ø  Перший заступник голови ВРУ;
Ø  Заступник голови ВРУ;
Ø  Комітети ВРУ;
Ø  Тимчасові спеціальні комісії;
Ø  Тимчасові слідчі комісії;
Ø  Рахункова палата ВРУ;
Ø  Уповноважений ВРУ з прав людини – омбудсмен.
Законодавчий процес.
КУ закріплює основні засади законодавчого процесу. Вона визначає коло суб’єктів, яким надається право законодавчої ініціативи – право офіційно вносити в законодавчий орган законопроекти, які ВРУ зобов’язана розглянути по суті. Це право надано – Президенту, народним депутатам, КабМіну і Національному банку України.
Розгляд законопроектів
1 читання – обговорюються основні положення законопроекту (доповідь ініціатора – співдоповіді – дебати - доопрацювання).
2 читання – постатейне детальне обговорення законопроекту.
3 читання – прийняття закону в цілому.
Прийнятий ВРУ закон підписує Голова ВРУ і невідкладно направляє його Президентові України, який протягом 15 днів повинен розглянути його і 1) підписати або 2) накласти вето.
Якщо Президент у зазначений час не повернув закон на доопрацювання він вважається схваленим Президентом України і має бути підписаний і офіційно оприлюднений.
Офіційним оприлюдненням вважається публікація закону в «Відомствах ВРУ», «Офіційному віснику України» або в газеті «Голос України».
Закон набуває чинності через 10 днів після його офіційного оприлюднення.
2.     Президент України.
«Президент» походить від латинського «praesidens» і буквально означає «той, хто сидить попереду».
Відповідно до чинної конституції Президент обирається безпосередньо народом, тобто громадянами України, які досягли 18 років, на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на 5років. Чергові вибори проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Президента. Дострокові – через 90днів з дня припинення повноважень.
Вимоги до кандидата в Президенти
ü  Громадянин України;
ü  Вік від 35 років;
ü  Мати право голосу;
ü  Повинен протягом 10 останніх років перед днем виборів проживати в Україні;
ü  Володіння державною мовою;
ü  Президентом України не може бути одна й та сама особа два строки підряд;
ü  Президент України не може мати іншого представницького мандата.
Підставами припинення повноважень Президента України, які встановлені КУ ст.. 108 – є відставка, неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров’я, усунення з поста в порядку імпічменту та в разі його смерті.
Правовий статус – згідно КУ ст.. 102 Президент України є главою держави і виступає від її імені. Президент України є гарантом державного суверенітету України, додержання Конституції України, прав і свобод людини й громадянина.
Повноваження Президента України (КУ ст. 106):
®    Представницькі;
®    Повноваження, що стосуються діяльності ВРУ;
®    Повноваження у сфері законодавства;
®    Призначення та звільнення з посад членів КабМіну;
®    Забезпечення держ. незалежності, нац.. безпеки, оборони нашої країни;
®    Установчі;
®    Надання громадянства України.
Президент є головою Ради національної безпеки і оборони України.
3.     КабМін.
-          вищий орган у системі органів виконавчої влади.
КабМін
ß                                           ß                             ß                                              ß
Прем’єр-міністр   України  Перший віце-прем’р    Три віце-прем’єр-міністри      Міністри
Ст.. 117 КУ передбачає форми правових актів КабМіну – постанови і розпорядження.
4.     Центральні та місцеві органи виконавчої влади. Місцеве самоврядування.
Згідно ст.. 114 КУ структурною ланкою виконавчої влади є міністерства та інші центральні органи державної виконавчої влади в Україні.
Головною ланкою системи органів центральної виконавчої влади є міністерства. Центральні органи що здійснюють міжгалузеве управління мають назву державні комітети.
Місцеве самоврядування – це особлива форма організації влади на місцях, яка не є різновидом державної влади і не належить до жодної з трьох гілок держ.влади.
Місцеве самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного об'єднання в сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України. Воно може здійснюватися територіальною громадою як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі комітети.
 IV.            Закріплення нових знань
    V.            Підсумок уроку.

 VI.            Домашнє завдання: опрацювати §15., опрацювати завдання та запитання  в кінці параграфа ст.. 118.

Немає коментарів:

Дописати коментар