Правознавство 10 клас
Конспект уроку для дистанційного опрацювання!!!
Тема: ВРУ. Президент України. КабМін. Центральні
та місцеві органи виконавчої влади. Місцеве самоврядування в Україні.
Мета: розглянути структуру органів виконавчої та законодавчої
влади в Україні, їх місце та роль в здійсненні правової держави; формувати правильне
правове розуміння місця органів виконавчої та законодавчої влади та розвивати
пам’ять та повагу до чинного законодавства України.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: методичний посібник, підручник, КУ, конспект уроку.
Структура уроку
I.
Організаційний
момент.
II.
Актуалізація
опорних знань.
1.
Дайте визначення
поняттям референдум та вибори?
2.
Яким чином
класифікують виборчу систему в Україні?
3.
Які є види
державної влади в Україні? Дайте їм х-ку.
III.
Вивчення нового
матеріалу.
План
1.
Законодавча влада в
Україні. ВРУ.
2.
Президент України.
3.
КабМін.
4.
Центральні та
місцеві органи виконавчої влади.Місцеве самоврядування.
1.
Законодавча влада. ВРУ.
Законодавча влада – це делегована народом своїм представникам у парламенті влада видавати
закони, тобто нормативні-акти, які мають вищу юридичну силу.
Ф-ції законодавчої влади:
®
Фінансова –
реалізується у праві щорічно затверджувати бюджет і приймати фінансові закони.
®
Контрольна –
контроль, який здійснюється законодавчим органом за роботою уряду, інших
органів і посадових осіб виконавчої влади
®
Законодавча.
Стаття 75 КУ визначає, що ВРУ є єдиним органом
законодавчої влади в Україні.
Конституційний склад ВРУ – 450 народних депутатів України, які обираються
на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного
голосування стоком на 4 роки. Вибори можуть буми черговими та позачерговими.
Відповідно до ч.1 ст. 77 КУ чергові вибори до ВРУ повинні відбуватися в
останню неділю березня четвертого року повноважень її складу.
Позачергові – у разі дострокового припинення її повноважень: - якщо
протягом 30днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися;
- якщо Президент розпускає ВРУ.
ВРУ працює сесійно. Сесії можуть бути черговими та позачерговими.
Усі рішення приймаються на пленарних засіданнях (загальних зборах
депутатів) шляхом голосування. Голосування може буми відкритим нефіксованим і
фіксованим (електронні картки). Засідання проводяться відкрито. Рішення або
закон вважається прийнятим якщо за його проголосувало не менше 226 депутатів.
Апарат ВРУ
Ø Голова ВРУ;
Ø Перший заступник голови ВРУ;
Ø Заступник голови ВРУ;
Ø Комітети ВРУ;
Ø Тимчасові спеціальні комісії;
Ø Тимчасові слідчі комісії;
Ø Рахункова палата ВРУ;
Ø Уповноважений ВРУ з прав людини – омбудсмен.
Законодавчий процес.
КУ закріплює основні засади законодавчого процесу. Вона визначає коло
суб’єктів, яким надається право
законодавчої ініціативи – право офіційно вносити в законодавчий орган
законопроекти, які ВРУ зобов’язана розглянути по суті. Це право надано –
Президенту, народним депутатам, КабМіну і Національному банку України.
Розгляд законопроектів
1 читання – обговорюються основні положення законопроекту
(доповідь ініціатора – співдоповіді – дебати - доопрацювання).
2 читання – постатейне детальне обговорення
законопроекту.
3 читання – прийняття закону в цілому.
Прийнятий ВРУ закон підписує Голова ВРУ і невідкладно направляє його
Президентові України, який протягом 15 днів повинен розглянути його і 1)
підписати або 2) накласти вето.
Якщо Президент у зазначений час не повернув закон на доопрацювання він
вважається схваленим Президентом України і має бути підписаний і офіційно
оприлюднений.
Офіційним оприлюдненням вважається публікація закону в «Відомствах ВРУ»,
«Офіційному віснику України» або в газеті «Голос України».
Закон набуває чинності через 10 днів після його офіційного оприлюднення.
2.
Президент України.
«Президент» походить від латинського «praesidens» і буквально означає «той, хто сидить попереду».
Відповідно до чинної конституції Президент обирається безпосередньо
народом, тобто громадянами України, які досягли 18 років, на основі загального,
рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на 5років.
Чергові вибори проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень
Президента. Дострокові – через 90днів з дня припинення повноважень.
Вимоги до
кандидата в Президенти
ü Громадянин України;
ü Вік від 35 років;
ü Мати право голосу;
ü Повинен протягом 10 останніх років перед днем виборів
проживати в Україні;
ü Володіння державною мовою;
ü Президентом України не може бути одна й та сама особа два
строки підряд;
ü Президент України не може мати іншого представницького
мандата.
Підставами припинення
повноважень Президента України, які встановлені КУ ст.. 108 – є відставка,
неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров’я, усунення з поста
в порядку імпічменту та в разі його смерті.
Правовий статус – згідно КУ
ст.. 102 Президент України є главою держави і виступає від її імені. Президент
України є гарантом державного суверенітету України, додержання Конституції
України, прав і свобод людини й громадянина.
Повноваження Президента України
(КУ ст. 106):
®
Представницькі;
®
Повноваження, що
стосуються діяльності ВРУ;
®
Повноваження у
сфері законодавства;
®
Призначення та
звільнення з посад членів КабМіну;
®
Забезпечення держ.
незалежності, нац.. безпеки, оборони нашої країни;
®
Установчі;
®
Надання
громадянства України.
Президент є головою Ради національної безпеки і оборони
України.
3. КабМін.
-
вищий орган у
системі органів виконавчої влади.
КабМін
ß ß ß ß
Прем’єр-міністр України
Перший віце-прем’р Три віце-прем’єр-міністри Міністри
Ст.. 117 КУ передбачає форми правових актів КабМіну –
постанови і розпорядження.
4.
Центральні та місцеві органи виконавчої влади. Місцеве
самоврядування.
Згідно ст.. 114 КУ структурною ланкою виконавчої влади є міністерства та
інші центральні органи державної виконавчої влади в Україні.
Головною ланкою системи органів центральної виконавчої влади є
міністерства. Центральні органи що здійснюють міжгалузеве управління мають
назву державні комітети.
Місцеве самоврядування – це особлива форма організації влади на місцях, яка
не є різновидом державної влади і не належить до жодної з трьох гілок
держ.влади.
Місцеве самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи
добровільного об'єднання в сільську громаду жителів кількох сіл, селища та
міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та
законів України. Воно може здійснюватися територіальною громадою як
безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні,
міські ради та їхні виконавчі комітети.
IV.
Закріплення нових
знань
V.
Підсумок уроку.
VI.
Домашнє завдання:
опрацювати §15., опрацювати завдання та запитання в кінці параграфа ст.. 118.
Немає коментарів:
Дописати коментар