понеділок, 25 січня 2016 р.

25.01.2016 р.
Історія України 9 клас
Конспект уроку для дистанційного опрацювання!!!
Тема: Реформи адміністративно-політичного управління 60-70 років 19 століття у підросійській Україні.
Мета: визначити, в чому полягала необхідність проведення реформ адміністративно-політичного управління в Російській імперії, а також з’ясувати суть та значення проведених перетворень; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, з’ясовувати суть історичних подій та явищ, робити висновки, розвивати навички самостійної роботи з джерелами інформації; сприяти правовому вихованню учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: методичний посібник, підручник, конспект уроку, атлас, посібник «50 тижднів до ЗНО»
Структура уроку
       I.            Організаційний момент.
    II.            Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування.
1. Чим було викликане проведення селянської реформи 1861 р. в Російській імперії?
2. Якими були її наслідки для України?
3. Яку сферу життя вона реформувала?
4. Шлях для розвитку яких відносин вона відкривала?
 III.            Вивчення нового матеріалу.
План
1.      Причини проведення реформ.
2.      Реформи адміністративно-політичного управління. Земська реформа 1864 р.
3.      Реформа міського самоврядування.
4.      Судова реформа 1864 р.
5.      Військова реформа.
6.      Фінансова реформа.
7.       Зміни в соціальній структурі суспільства.
Робота з текстовим джерелом інформації
Учні мають ознайомитися з документом і виконати завдання.
Із праці О. Д. Бойка «Історія України»
                    «Скасування кріпосного права стало початковим кроком, своєрідним ключем до модернізації Російської імперії. Таке радикальне перетворення в аграрному секторі вимагало термінових змін та зрушень в інших сферах суспільного життя, які б дали можливість гармонізувати та стабілізувати ситуацію». (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2001. — С. 253)
Завдання
1. Як ви вважаєте, чому неможливо було обмежитися однією реформою про скасування кріпацтва?
2. Які ще перетворення, на вашу думку, необхідно було здійснити в Російській імперії? Які сфери суспільного життя потрібно було реформувати негайно?
1.      Причини проведення реформ
Розповідь вчителя.
Скасувавши кріпосне право, російський царизм відкрив шлях буржуазним перетворенням в імперії. Тому після селянської реформи 1861 р. царському уряду довелося провести реформи. Їхнім завданням було пристосування старого самодержавно-поліцейського ладу до вимог капіталістичного розвитку. Протягом 60-70-х років XIX ст. було проведено земську, міську, судову, військову, фінансову, шкільну й цензурну реформи, які охопили головні напрями життя імперії. При плануванні цих заходів бралося до уваги й те, що до здійснення прогресивних реформ долучаться й активні діячі демократичної громадськості. Жандарми сподівалися, що нова сфера докладання зусиль відверне українських демократів від антиімперської та національно-визвольної боротьби в усіх «національних окраїнах».
ДЕМОКРАТИЧНА ГРОМАДСЬКІСТЬ - та частина народу, яка здатна висловлювати й захищати потреби народу.
Систематизувати матеріал в таблицю за планом: назва реформи, рік проведення; мета, суть, наслідки.Записати таблицю в зошит!!!
Реформи 60–70-х років ХІХ ст.
Реформа
Зміст
Судова реформа, 1864 р.
Суд став позастановим, гласним і незалежним (судді призначалися урядом).
Запроваджено суду присяжних засідателів.
Обвинувачений мав право на захист — адвоката
Земська
реформа,1864 р.

Створювалися виборні органи влади — земства (в губерніях і повітах), які складалися з представників усіх станів.
Земства займалися господарськими та культурними питаннями
Військова
реформа, 1874 р.

Запроваджувалася загальна військова повинність для чоловіків по досягненні 21 р.
Скорочувався строк військової служби (піхота — 6 років, флот — 7 років).
Переозброєння армії, створення системи підготовки офіцерів
Реформа міського
самоврядування, 1870 р.
У містах створювалися виборні органи влади — міські думи, які вирішували питання благоустрою міст, освіти, охорони здоров’я
Шкільна
реформа

Збільшилася кількість початкових, середніх і вищих навчальних закладів.
Відкривалися земські школи.
Відкривалися навчальні заклади для жінок
Цензурна
реформа

Цензурні установи підпорядковувалися Міністерству внутрішніх справ.
Всі видання, призначені для масового читача, підлягали попередній цензурі
Фінансова
реформа, 1862 р.
Створено Державний банк.
Сформована податкова система

3. Зміни в соціальній структурі суспільства
Розповідь вчителя.
Після реформи 1861 р. посилилося майнове розшарування селянства. Завдяки поєднанню напруженої праці, ініціативності, землеробського хисту з експлуатацією бідніших односельців, майже 15 % селян зуміли збільшити свої наділи і зміцнили власні господарства. Таких порівняно багатих селян називали куркулями. Шлюби в рамках своєї верстви давали їм можливість зберігати чи й примножувати статки. Типовий заможний селянин мав до 15 десятин землі, кілька коней, сільськогосподарську техніку, продуктивну худобу.
ПРОЛЕТАРІАТ (від латин, proletarius — незаможний громадянин) — суспільна верства найманих робітників (пролетарів), джерело існування якого — продаж своєї робочої сили власникам засобів виробництва.
СОЛІДАРНІСТЬ - одностайність, єдність думок і дій, співчуття їм.
  IV.            Закріплення нових знань.
Запитання
1. Чим були викликані реформи 60–70-х років в Російській імперії?
2. Охарактеризуйте особливості кожної з реформи. Чи були вони послідовними і досконалими?
3. Які факти свідчать про демократизм судової реформи?
4. Як ви гадаєте, чому земська реформа відкривала шлях до участі у суспільному русі національно свідомим українцям?
5. Які зміни відбулися в розвитку освіти після проведення освітньої реформи?
6. Що спільного між магдебурзьким правом та реформою міського самоврядування?
7. Чи можна стверджувати, що реформи 60–70-х років сприяли розвиткові модернізаційних процесів у Російській імперії? Доведіть це фактами.
     V.                  Домашнє завдання: опрацювати §23, вивчити в зошиті, дати відповіді на запитання ст..222-223, виписати в зошит нові поняття та дати, опрацювати документи на ст.. 222-223 .

Немає коментарів:

Дописати коментар