Правознавство 9 клас
Тема:Право на освіту в Україні. Якими є права та обов’язки
учнів, учителів і батьків у навчальному процесі
1. Конституційне
закріплення права на освіту.
Завдання. За
допомогою вправи «Мікрофон»
вчитель запитує учнів:яку людину можна назвати освіченою?
Розповідь вчителя.
Освіта є основою розвитку суспільства, а
право на освіту — одним з головних прав людини в будь-якому цивілізованому
суспільстві. Право на освіту в нашій країні гарантоване Конституцією України
(стаття 53). Вчитель зачитує статтю 53 Конституції України:
Кожен має право на освіту.
Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Держава забезпечує доступність і
безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної,
вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток
дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної,
вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних
стипендій та пільг учням і студентам.
Громадяни... мають право безоплатно здобути
вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Громадянам, які належать до національних
меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи
на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через
національні культурні товариства.
Основним нормативно-правовим актом у галузі
освіти є Закон України «Про освіту». Він закріплює:
1)
принципи освіти;
2)
систему освіти;
3)
визначає учасників навчального процесу;
4)
права та обов'язки учасників навчального процесу.
5. порядок управління освітою в Україні;
Крім цього Закону, в Україні діють також
закони:
1)
«Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної
діяльності»;
2)
«Про професійно-технічну освіту»;
3)
«Про загальну середню освіту»;
4)
«Про вищу освіту»;
5)
«Про позашкільну освіту»;
6)
«Про дошкільну освіту».
Запитання вчителя:за допомогою «Дерева рішень» учень записує на дошці варіанти відповідей
1.
Назвіть, які ви знаєте заклади освіти.
2.
Доведіть обов'язковість повної середньої освіти.
Розповідь вчителя.
Згідно Конституції України, повна загальна
середня освіта в Україні є обов'язковою.
Загальна середня
освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом
навчання та виховання.
Завдання. Обговоріть у парах принципи
освіти. Які принципи ви би додали?У загальному колі відстоюйте свої принципи.
Відповідальність за здобуття повної
загальної середньої освіти дітьми покладається на їхніх батьків або опікунів.
Проміжне закріплення.
Запитання. За допомогою вправи «Мікрофон».
Чому в нашій країні
загальна середня освіта є обов'язкова?
3. Правовий статус
навчальних закладів.
«заклади освіти, незалежно від їх статусу, належності І форми власності, мають забезпечувати якість освіти
в обсязі вимог державних стандартів
освіти.
Запитання:
Чому закон встановлює
однакові державні стандарти освіти як для державних і комунальних, так і для приватних навчальних закладів?
Діяльність закладу освіти
розпочинається за наявності державної ліцензії на здійснення діяльності,
пов'язаної з наданням послуг для
одержання освіти і підготовкою фахівців різних рівнів кваліфікації.
Заклад освіти повинен мати власну
назву, в якій обов'язково вказуються його тип та організаційно-правова форма.
4. Форми освіти.
(Це схема заготовлена на класній дошці заздалегідь)
5. Права та обов'язки учнів.
Запитання.
1.
Які ви знаєте права учнів?
2. Як ви вважаєте, чому
права учнів установлено на
рівні закону?
рівні закону?
Які ви знаєте обов'язки учнів?
4. Чому учні зобов'язані
неухильно виконувати свої
обов'язки?
обов'язки?
5. Чому обов'язки учнів, як
і їхні права, встановлені нарівні закону?
Далі вчитель знайомить учнів із
витягами із Закону України «Про освіту» ст. 51, 52.
Закон України «Про освіту»:
Стаття 51. Права вихованців,
учнів, студентів, курсантів, слухачів, стажистів, клінічних ординаторів,
аспірантів, докторантів.
Вихованці, учні, студенти,
курсанти, слухачі, стажисти, клінічні ординатори, аспіранти, докторанти
відповідно мають гарантоване державою право на:
- навчання для здобуття певного
освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів;
- вибір закладу освіти, форми навчання, освітньо-професійних та
індивідуальних програм, позакласних занять;
продовження освіти за професією, спеціальністю на основі державного освітньо-кваліфікашйного рівня,здобуття додаткової освіти відповідно до угоди з закладом освіти;
продовження освіти за професією, спеціальністю на основі державного освітньо-кваліфікашйного рівня,здобуття додаткової освіти відповідно до угоди з закладом освіти;
- користування навчальною, науковою,
виробничою, культурною, спортивною,
побутовою, оздоровчою базою закладу освіти; доступ до інформації в усіх галузях
знань;
- участь у
науково-дослідній,дослідно-конструкторській та інших видах наукової діяльності,
конференціях, олімпіадах,виставках,конкурсах;
особисту або через своїх представників участь у громадському самоврядуванні
обговоренні, вирішенні питань
удосконалення навчально-виховного процесу, науково-дослідної роботи, призначення стипендій,організації дозвілля,побуту тощо; участь в об'єднаннях громадян;
безпечні і нешкідливі умови навчання
та праці; користування по слугами
закладів охорони здоров'я, засобами лікування,про філактики захворювань та зміцнення здоров'я;
захист від будь-яких форм
експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних інших представників, які
порушують права або принижують їх
честь і гідність.
Стаття 52. Обов'язки вихованців,
учнів, студентів, курсантів, слухачів, стажистів, кліничних ординаторів, аспірантів,
докторантів.
1. Обов'язками вихованців, учнів, студентів,
курсантів, слухачів, стажистів,
кліничних ординаторів, аспірантів, докторантів
відповідно є:
—додержання законодавства, моральних,
етичних норм;
—систематичне й глибоке оволодіння
знаннями, практичними
навичками, професійною майстерністю, підвищення загального культурного рівня;
навичками, професійною майстерністю, підвищення загального культурного рівня;
—додержання статуту, правил
внутрішнього розпорядку
закладу освіти.
закладу освіти.
6. Самоврядування у навчальних закладах.
Це питання вчитель заздалегідь
доручає підготувати двом учням класу. Один учень розкриває і пояснює теоретичні положення щодо
питання самоврядування, а інший - як конкретно здійснюється самоврядування в їхній школі.
I.
Закріплення нових
знань.
Дайте відповіді на запитання.
1. Яка стаття Конституції України гарантує право на
освіту?
2. Назвіть основні нормативно-правовий акт в галузі
освіти України.
3. Назвіть основні положення Закону «Про освіту» України.
4. Які ще закони про освіту діють на територію України?
5. Як ви вважаєте, чому в нашій країні поряд з державними
освітніми закладами, розвиваються також
недержавні?
6. Які вам відомі форми освіти?
7. Назвіть основні завдання органів учнівського
самоврядування.
II.
III.
Домашнє завдання:
опрацювати x10 ТЗ: Підготувати повідомлення на тему: «Чи сповна я реалізую своє право на освіту»*, повторити вивчений матеріал з розділу 2. Ти – людина, громадянин, значить маєш права
Немає коментарів:
Дописати коментар